zondag 23 juli 2017

Dag 5, House On Fire and a hell of a night at Monument Valley

Het was vannacht weer flink warm in de tent, hoewel het wat koeler was dan de dag ervoor, maar of het nu 41 of 38 graden is het blijft heet. Volgens het meisje van de camping was de humidity(vochtigheid) erg hoog voor deze regionen 23% voor ons is dat heel laag, hier is het meestal niet hoger dan 10. We hebben weer lekker ontbeten, havermout, Griekse yoghurt met chocolade bolletjes voor Anne en bakjes fruityoghurt, lekker gezond. Rond 9 uur gingen we weer op pad. Als eerste kwamen we langs Wilson arch, een hele grote arch langs de weg, je kan er naar boven klimmen maar omdat we nog een Hike op de planning hadden alleen een foto gemaakt.
De volgende stop was de Hike naar house On Fire, eigenlijk waren we hiervoor wat te laat, de beste tijd om hier te zijn is tussen 11 en 12, wij begonnen pas om 12.15u. We hadden weer voldoende drinken bij ons en dit keer berenspray, ik had gehoord dat iemand hier ooit een beer is tegen gekomen dus voor de zekerheid.  De trail is ongeveer 1 mile one way, niet lang maar met 34 graden prima. Je volgt een creek, langs de creek loopt ook een pad maar als de creek droog staat zoals nu kun je daar grotendeels door lopen, het is een leuk pad om te lopen. Onderweg kwamen we 1 stel tegen die weer terug liepen, verder loop je echt alleen. Je komt uit bij een rotswoning van vroegere indianen, heel vernuftig hoe ze deze woningen maakten, op een plek die veel bescherming biedt. Door regen, zand wind etc. krijg je strepen op de rotswand waardoor je een effect krijgt alsof het huis in brand staat, Anne en Fabian stonden versteld van het effect op de foto. Wij waren eigenlijk een uurtje te laat, iets vroeger zijn de kleuren nog intenser. Een hele leuke stop, zeker aan te bevelen.

Iets verder op weg naar Monument Valley heb je eenzelfde soort ruïnes, fallen roof ruïne die moet ook heel mooi zijn maar de trail is wat langer en kun je beter in een ander jaargetijde doen.
We hebben nog een stukje dirtroad naar Muley point gereden, Fabian blij🙄,  een goed te berijden dirt road met aan het eind een heel mooi uitzicht over gooseneck statepark met in de verte Monument Valley, hier even een filter op de camera uitgeprobeerd.

Direct na de weg naar Muley point heb je de Moki dugway, een gravelweg, die met scherpe switchbacks naar beneden gaat, na de Schafertrail zijn deze wegen inmiddels appeltje eitje voor Anne.😎
We zijn nog even gestopt bij milemarker 13, de plek waar Forrest Gump stopte met lopen in de film, veel stelletjes op de toch wel drukke weg om de foto te maken, ons stelletje wilde niet midden op de drukke weg staan met gevaar voor eigen leven 😜
Na de stadscamping maakte ik me toch wel een beetje zorgen om de camping in de zandbak bij Monument Valley, the View campground,  aangekomen was iedereen gelukkig heel enthousiast, wat een prachtig plekje met vanuit je tent uitzicht op de buttes😄

Nadat we de tentjes op hadden gezet zijn we de scenic route door het park gaan rijden, weer een dirt road pffff en eigenlijk weer iets te lang. Maar we hebben het weer gezien en weer een paar foto's rijker😄 We zijn gaan eten bij de View hotel met uitzicht op ... lekker gegeten.

Daarna fotomomentjes bij de tent.

Voor, achter, links en rechts zagen we allemaal onweersbuien maar bij ons was het droog en het koelde lekker af, we verwachtte een heerlijk nachtje. Bij de douches was het druk, met name de Aziaten denken dat de hele wereld van hen is, hele make up koffers, uren douchen, föhnen etc. Overal haar, wat zijn het toch irritante mensen. Ik vroeg waarom je zoveel make up nodig hebt als je kampeert, for tie pikture!😤Toen ik terugkwam van het douchen zag ik iedereen bij de auto's staan, het was enorm gaan waaien, een zandstorm, je zag geen hand meer voor ogen. Even later ging het regenen, daardoor gelukkig geen zand meer, wij zaten inmiddels in de auto. Op een gegeven moment ging iedereen naar zijn tentje terug en wij ook maar.
We lagen er nog maar net in of het onweer barste los van alle kanten, de ene knal na de andere,  het waaide zo hard dat er geen foto meer viel te maken, zou wel mooi zijn geweest de bliksemschicht achter de buttes. Michel en Fabian hebben Fabian en Anne's tentje nog even extra goed vast gemaakt, die klapte af en toe dubbel. Anne en ik waren nu toch wel een beetje erg bang, de mannen vonden het super spannend, na weer een harde knal hoorde ik een man naast onze tent joehoeei roepen, zij vonden het prachtig, Michel ging tellen hoe snel de knal kwam na de bliksem maar het kwam van alle kanten, hij telde tot 11 terwijl Anne flits, boem! boem! hoorde en Michels geloofwaardigheid tot nul zakte😏. Het heeft zeker 3 uur geduurd voor het onweer over was, daarna bleef het nog wel heel hard waaien en regenen. Fabian zijn ogen vielen steeds dicht en zodra ze maar enigszins dicht vielen zij Anne, ogen open! zij durfde niet alleen wakker te blijven. Ik dacht op een gegeven moment dat er iemand om onze tent liep, ik zag allemaal schaduwen en het leek of de sagebrush steeds tegen de tent aan sloeg, Michel is gaan kijken maar zag niets, die viel daarna ook snel in slaap. De tent bleef maar heen en weer gaan en het leek of er steeds geesten om onze tent vlogen en er aan trokken van links naar rechts en andersom. Boze indianen geesten die boos zijn omdat wij op hun heilige grond kamperen, het was een hell of a night! Ik vind het wel heel bijzonder dat die Walmart tentjes (Coleman)deze regen en storm kunnen doorstaan. Om 10 uur gingen we de tent in, ik denk dat het rond 2 uur s'nachts rustiger werd, Michel heeft heerlijk geslapen, Fabian ook nadat hij zijn ogen dicht mocht doen van Anne. Wij vrouwen zien weer allemaal doemscenario's van wegwaaiende tenten, bliksem inslag en boze geesten. Het zal in ieder geval weer lang in ons geheugen gegrift blijven als weer een spannend verhaal dat nog vaak naverteld zal worden😏Dit nachtje op de View campground at Monument Valley, oh what a night!😳

1. Wat een avonturen weer! Het is ook nooit saai, dat kamperen hahah!
    Veel plezier verder!
    Gr, Elly

2. Wat een belevenis !!! Mooie foto's .
    Leuk om jullie te volgen . Heel veel plezier nog!

1. Dank je Anjo, het was weer een mooie afwisselende reis!

Verwijderen
  3. Zijn jullie extra verzekerd voor die dirt roads? Wij mogen ze helaas niet doen.

1. Nee hoor, gewoon goed kijken of het te doen is maar blijft op eigen risico.